Bedrijfsanalyse meet resultaten van de verschillende afdelingen

daarom_jacobs_van_rooij

In onze kleinschalige en particuliere supermarkt hebben we een maand geleden een bedrijfsanalyse gehad. Dit klinkt ingewikkeld, toen we het hoorde dachten we dat alles onder de loep werd genomen, maar uiteindelijk viel het mee en was het hartstikke fijn. Ik werk op de broodafdeling, al zeker vier jaar alweer en heb door de jaren heen wel het een en ander meegekregen op het werk. We hebben drie verschillende afdelingsmanagers gehad en bij twee liep het geheel mis. Dit had niet alleen met hen te maken, maar ook met de slecht georganiseerde logistiek. De bedrijfsanalyse liet ons weten dat het qua logistiek totaal niet handig was, we geven te veel geld uit aan importeren. Zo kunnen de reiskosten niet op tegen de prijs in de winkel. We vertikken het echter om prijzen te verhogen, omdat we een fijne en betrouwbare supermarkt zijn, en dit willen we ook zo houden. De mensen achter de bedrijfsanalyse hebben een nieuw schema opgesteld, met reisafstanden van lokale boeren bijvoorbeeld. Onze manager was er erg blij mee, hij was zelf de initiatiefnemer van de analyse en ik heb er ook meteen een goed gevoel bij. Deze man pakt het meteen goed aan en haalt alle ‘ziektes’ meteen uit het bedrijf.